tiistai 7. toukokuuta 2013

Tyylikästä rentoilua Haikossa

Kevät on ottamassa voiton talvesta, ja vihreyden sekä valon lisääntyminen piristää kummasti mieltä. Kun kesälomiin on kuitenkin vielä pitkälti matkaa, päätin virkistää omaa (ja vaimoni!) fiilistä viettämällä pienen rentoutusminiloman perinteisessä Haikon kartanossa. 

Haikon kartano sijaitsee Porvoossa, reilun puolen tunnin ajomatkan päässä Helsingistä. Tyylikäs kartanomiljöö kätkee sisälleen paljon historiaa, ja siellä ovat viettäneet aikaansa niin Euroopan kuninkaalliset kuin kotimaiset merkkihenkilötkin. Mm. taiteilija Albert Edelfelt vietti kartanossa kesiään, onpa muutama hänen alkuperäinen teoksensakin Haikossa nähtävillä.

Päärakennuksessa on valmistumassa mittava remontti, jossa on tarkoitus palauttaa kartano alkuperäiseen, keisarillisen loistokkaaseen tunnelmaan. Remontin myötä myös kylpylä-hotellin palvelukonseptia on tarkoitus uudistaa, ja asiakkaille halutaan jatkossa tarjota elämyksiä mahdollisimman korkeatasoisella palvelulla. Tarjolla on myös Suomessa harvinainen butler-palvelu. Uudistusten takia Haikko on juuri nyt mielenkiintoinen ja ajankohtainen kohde!

Tarjolla on monia erilaisia majoitusvariaatioita. Meidän valintamme oli yhden vuorokauden mittainen kartanoloma. Pakettiin kuului mm spa-osastojen vapaa käyttö, kolmen ruokalajin illallinen, kabinettiaamiainen ja majoitus tyylikkään tunnelmallisessa huoneessa.

Saavuimme Haikkoon jo alkuiltapäivästä. Kirjauduimme sisään, veimme matkatavarat huoneeseemme, ja suuntasimme kylpylään. Ensin kevyt treeni kuntosalilla, jonka jälkeen saunan kautta köllöttelemään poreisiin. Kummasti arkiset asiat unohtuvat, kun chillailee lämpimässä altaassa keväistä Porvoonjoen suistoa sekä kartanopuutarhaa katsellen.

Muutaman tunnin rentoutumisen ja höyrysaunassa istumisen jälkeen oli ohjelmassa ruokailu. Illallinen tarjoiltiin kartanon juhlasalissa, joka on puitteiltaan tyylikkään juhlava. Kiva pianojazz täydensi hyvää fiilistä, ja sopivan väljästi sijoitellut pöydät antoivat kullekin seurueelle omaa privaattia rauhaa.

Kolmen ruokalajin illallisen jokainen osa oli onnistunut: lohikeittoa alkupalaksi, Haikon härkää pääruuaksi, ja syntisen hyvää suklaakakku-mustaherukkaaorbettia jäkiruuaksi. En tiedä kenen vastuulla keittiö on, mutta todella kovan luokan suoritus.

Plussaa annan myös siitä, että etukäteen ilmoittamamme erikoisruokavaliot (sianlihaton) oli osattu ottaa huomioon. Palvelu oli ensiluokkaista, suomalaiseen perustasoon tottuneelle jopa hämmentävän kohteliasta.

Dinnerin jälkeen uni maistui makeasti. Huone oli juuri valmistunut ja todennäköisesti olimme sen ensimmäiset yövieraat. Remontin tavoitteena ollut keisarillinen tunnelma oli saatu luotua, fiilistä nosti vielä erikseen joelle päin avautuva tyylikäs näkymä.

Kartanolomapakettiin kuuluvaa aamiaista tarjoiltiin juhlasalin yhteydessä olevassa kabinetissa. Alkuun kuului lasillinen kuohuviiniä (tarjolla myös alkoholiton), jonka jälkeen tarjoilija jo kantoikin pöytään aamiaistarjontaa. Tiedonkulku oli jossain välissä katkennut, eikä tarjoilijalla ollut kuullut ilmoittamistamme erityisruokavalioista. Niinpä annokset palasivat keittiöön, ja jouduimme odottelemaan annoksiamme jonkin aikaa. Annokset osoittautuivat pettymykseksi, sillä ainakaan meille tarjoillut juurekset yms. eivät mielestäni olleet verrattavissa alkuperäisen aamiaisen ilmakuivattuun kinkkuun ja ankanmaksapateeseen.

Kävimme noutamassa täydennystä salin puolelta, jonka aamiainen osoittautuikin erinomaiseksi. Meille jäi vain hiukan epätietoinen olo siitä, että kuuluiko salin buffet meille vai ei. Tarjoilija ei tästä maininnut mitään, toisaalta ei kyllä tullut kieltämäänkään. Hyvä aamupala, mutta käytännöt siis ontuivat.

Aamiaisen jälkeen oli vielä aikaa hyödyntää kylpyläpalveluita. Kunnon saunomiset, eukalyptuksentuoksuiset höyrysaunat ja altaassa polskiminen viimeistelivät erinomaisen rentoutuneen lomatunnelman. Rentouttavaa pakoa arjesta tultiin hakemaan, sitä myöskin saatiin.

Huonetta luovuttaessa oli pientä häslinkiä. Hinnaksi tuli 20€ enemmän, kuin mitä varausvaiheessa oli sovittu. Jonkin aikaa meni meilejä kaivellessa, ja receptionin henkilökunnalle hintaeroa selvittäessä. Homma saatiin sovittua ja 20€ palautui minulle. Hiukan kaivelemaan jäi henkilökunnan kommentit "henkilö x on varmaan varausvaiheessa laittanut väärän koodin" tms. Asiakkaana minua ei lähtökohtaisesti kiinnosta syyt väärän hinnoittelun takana, vaan selitysten sijaan kuulisin mieluummin pahoitteluja tapahtuneesta. Pahoitteluja ei kuitenkaan saatu, korkeintaan tasolla "hyvä että huomasit". Pieni summa rahaa, enemmänkin periaatekysymys.

Erittäin onnistunut miniloma, joka täytti kaikki tavoitteet/toiveet. Pienet puutteet ja hämminki tiedonkulun yms. säätämisen kanssa kertoo siitä, että uusi palvelukonsepti ei aivan vielä ole valmis. Mainostettu butler-palvelu sen sijaan toimi kivasti, kun hammasharja järjestyi keskellä yötä kymmenessä minuutissa.

3 kommenttia:

  1. Kiitos kommentistasi, jonka olit käynyt laittamassa blogiini. Hämmästyin, sillä olet aikamoinen poikkeus lukijoissani. Hyvää jatkoa sinulle ja paljon uusia ajatuksia :)

    VastaaPoista
  2. Mitä se butlerpalvelu siis käytännössä tarkoittaa? Maksutonta huonepalvelua missä vain asiassa?

    VastaaPoista
  3. Sitä pitäisi kysyä Haikosta. Käytännössä "hovimestari" a.k.a butler käytettävissä, ja avustaa tarvittaessa. Apu maksutonta, mutta toki esim hammasharjasta pitää maksaa. Ei tullut kauheasti kuitenkaan hyödynnettyä. Seuraavalla kerralla sitten. :)

    VastaaPoista